MijnOverheid is uw persoonlijke website voor overheidszaken. U ziet hier welke gegevens bij de overheid bekend zijn over u, uw werk, AOW-pensioen, huis, auto en studie. Op MijnOverheid vindt u ook uw persoonlijke Berichtenbox. Hiermee kunt u post van de overheid digitaal ontvangen.

Gebruikmaken van MijnOverheid

Elke Nederlander van 14 jaar of ouder heeft een account op MijnOverheid. Om een account op MijnOverheid te activeren gaat u naar MijnOverheid en logt u in met uw persoonlijke DigiD. U kunt het account niet opzeggen.

U kunt ook via de Berichtenbox app eenvoudig post van de overheid op uw mobiele telefoon of tablet lezen. U kunt de Berichtenbox app downloaden in de AppStore en in de Google PlayStore.

Inzage in uw gegevens bij de overheid
Op MijnOverheid vindt u steeds meer gegevens die verschillende overheidsinstanties van u bijhouden. MijnOverheid laat u zien waar en hoe u geregistreerd bent bij de overheid. U heeft onder meer inzage in: 

  • uw persoonsgegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP);
  • uw voertuiggegevens bij de RDW;
  • de perceel- of eigendomsgegevens van uw huis bij het Kadaster.

Post van overheid digitaal ontvangen
U kunt ervoor kiezen post van de overheid digitaal te ontvangen via MijnOverheid. De gemeente meldt bijvoorbeeld dat u uw paspoort moet laten verlengen. Of de RDW meldt dat uw auto gekeurd moet worden. Dit verloopt via de Berichtenbox. Voorwaarde is wel dat de overheidsorganisatie is aangesloten op MijnOverheid. Als u een bericht in uw Berichtenbox ontvangt, dan kunt u daarvan automatisch een melding krijgen via e-mail.

Als u van één of meer overheidsorganisaties géén berichten in uw Berichtenbox wilt ontvangen, kunt u dat wijzigen. U ontvangt uw berichten dan gewoon per post. De instelling dat u berichten van de Belastingdienst in uw Berichtenbox krijgt, kunt u niet uitzetten. Dat komt omdat de Belastingdienst sommige berichten alleen nog maar digitaal stuurt.

Foute gegevens corrigeren
Uw gegevens op MijnOverheid komen van verschillende overheidsorganisaties. Klopt er iets niet in uw gegevens? Dan kunt u contact opnemen met de organisatie die de gegevens heeft aangeleverd. MijnOverheid zelf kan fouten in deze gegevens niet corrigeren.