Check eerst of er daadwerkelijk een storing is

Voordat je boos je provider opbelt, check eerst even of het misschien aan je eigen apparatuur ligt als iets niet functioneert. Het zou bijvoorbeeld ook aan de laptop kunnen liggen als je wifi niet werkt.

Vaak maken providers het zelf ook bekend als er sprake is van een storing. Kijk bijvoorbeeld op de website of het Twitteraccount van je aanbieder. Ook kun je even googelen om te checken of meer mensen last hebben van de storing.

Je kunt altijd even contact opnemen met je provider als iets niet helemaal goed werkt. Ook als het niet door een storing komt, kunnen ze je helpen om de oorzaak te vinden en op te lossen. 

Storing? Zoveel compensatie kun je krijgen

Is er daadwerkelijk sprake van een storing bij je telefoon-, televisie- of internetaanbieder? Dan heb je recht op een vergoeding als de storing langer duurt dan 12 uur. Hoeveel je krijgt ligt aan de duur van de storing en hoeveel je voor je abonnement bepaalt. 

  • Storing duurt tussen de 12 en 24 uur: je krijgt de abonnementskosten voor een dag terug. 
  • Storing duurt langer dan 24 uur: voor elke dag dat de storing voortduurt krijg je de abonnementskosten terug. Ook als de storing na een paar uur van een nieuwe dag is opgelost, krijg je alsnog de kosten van die hele dag terug. 
Wat zijn je abonnementskosten per dag?

De abonnementskosten per dag bereken je door het maandbedrag te delen door 30. Betaal je dus bijvoorbeeld 60 euro per maand, zijn je abonnementskosten 2 euro per dag. 

Als je een abonnement hebt voor meerdere diensten bereken je de kosten op dezelfde manier, ook als maar een van de diensten niet werkt. Let wel: als je bij je abonnement voor je mobiele telefoon ook betaalt voor de afbetaling van het apparaat, mag je dit bedrag niet meenemen in de abonnementskosten. 

Voor prepaidgebruikers ligt de vergoeding iets anders, hier is de compensatie namelijk vastgelegd. Je ontvangt 50 cent als de storing langer duurt dan 12 uur en na 24 uur krijg je 50 cent per dag dat de storing voortduurt. 

Moet ik het aanbod van provider aannemen?

Wat we hebben beschreven is de wettelijke vergoeding. Het zou eventueel kunnen dat in het contract een hogere vergoeding is afgesproken. In de algemene voorwaarden van je provider kun je zien of hier sprake van is. 

Soms bieden aanbieders iets anders als compensatie, zoals extra data of beltegoed. Providers mogen dit doen, maar je hoeft het niet te accepteren. Als je liever geld hebt, kun je dit ook gewoon aangeven. 

Hoe krijg ik mijn compensatie? 

Sommige providers geven uit zichzelf de vergoeding, maar dit hoeven ze niet te doen. Je kunt er dus het best zelf even om vragen door contact op te nemen met de provider. Soms staat er op de website extra informatie over hoe je compensatie aan kunt vragen. 

Kom je er niet uit met de aanbieder? Dan kun je een klacht indienen bij de aanbieder en bij ACM Consuwijzer. Mocht dit niets teweegbrengen, kun je ook een werkwijze starten bij de Geschillencommissie Telecommunicatiediensten. Hier betaal je 50 euro voor, maar dit krijg je terug als je de werkwijze wint. 

Bron: ACM Consuwijzer / Juridisch Loket