Een bankmedewerker belt en vertelt dat de instellingen voor internetbankieren niet goed staan. Of dat de bankrekening is geblokkeerd. De medewerker kan het direct oplossen als u het rekeningnummer en de inloggegevens geeft. Of soms vragen ze om internetbankieren te starten om samen stappen te doorlopen.

Ga hier nooit in mee. Persoonlijke gegevens of inlogcodes zijn strikt privé. Officiële medewerkers zullen daar nooit om vragen. Krijgt u zo’n oplichter aan de telefoon? Kap het gesprek dan af. Laat u niet ompraten en verbreek gewoon de verbinding.

Een medewerker van Microsoft of Apple belt en zegt dat er iets mis is met de computer. Geen paniek, want de medewerker is er om dit op te lossen. Installeer een simpel programma en de medewerker neemt kort de computer over om de problemen te herstellen.

Doe dit niet. Deze manier om computerproblemen op te lossen bestaat. Ook WijkKlikEmmerhout biedt zo’n optie aan. Maar dat gebeurt nadat u om hulp hebt gevraagd. Het is natuurlijk bijzonder raar wanneer bedrijven uit eigen beweging contact opnemen omdat er zogenaamd een computerprobleem is.

Samengevat: onverwachte telefoontjes van Microsoft, Apple of een ander groot bedrijf zijn altijd verdacht. Ga er nooit op in.

Een andere bekende oplichtingstruc gaat ook via de mobiele telefoon. Op het scherm staat een melding van een gemiste oproep van een vreemd of buitenlands telefoonnummer. Wie naar het nummer belt is de pineut. De kosten voor het bellen zijn erg hoog en komen voor rekening van de beller. Van u dus. Daarom: gebeld door een onbekend raar of buitenlands nummer? Bel niet terug!

Soms belt er echt een medewerker van de bank of een bedrijf om te helpen bij een probleem. Hoe controleert u of dat echt zo is? Op de eerste plaats zal zo’n medewerker nooit persoonlijke gegevens vragen. Gebeurt dit wel, hang dan gewoon op.

Twijfelt u nog steeds? Vraag naar de naam van de medewerker en van de afdeling waar diegene werkt. Vraag ook om het algemene telefoonnummer van het bedrijf. Zeg dat u het nummer wilt controleren en beëindig het gesprek. Controleer het nummer op internet. Is het echt van de organisatie die contact opnam? Bel dan dat nummer. Vraag naar de medewerker die u aan de lijn had.