Volgens ING proberen de oplichters je snel te laten handelen: er zouden verdachte activiteiten op je rekening plaatsvinden en je moet snel je geld 'veilig stellen' door het over te maken naar een rekeningnummer dat zij jou doorgeven. Dat rekeningnummer is vaak een rekeningnummer van een andere bank. Fraudeurs kunnen woorden gebruiken als 'kluisrekening' of 'veiligheidsrekening'. Soms vraagt de fraudeur je ook om de betaalpas mee te geven aan iemand die aan je deur komt.
Oplichter kán op de hoogte zijn van persoonlijke gegevens
Het kan zijn dat de oplichter je geboortedatum, adres of andere persoonlijke informatie weet. Dat weten ze doordat je eerder in een phishingmail die gegevens hebt ingevuld.
ING benadrukt dus nooit te vragen geld over te maken naar een andere rekening. De bank vraagt je ook nooit om inloggegevens, je pincode of andere beveiligingscodes. ING stuurt ook nooit mails met een directe link naar Mijn ING. En de bank stuurt nooit iemand naar je huis om je bankpas op te halen, je hoeft je pas ook nooit op te sturen (ook niet als je 'm hebt doorgeknipt).
Telefonische oplichting komt veel voor
Deze vorm van fraude komt veel vaker voor. Onlangs waarschuwde Triodos Bank nog voor oplichtingstelefoontjes, zogenaamd van Triodos. En lees ook dit verhaal van een stel uit Het Groene Hart, dat vijftig duizend euro kwijtraakte door telefonische oplichting en bekijk dit onderwerp van Opgelicht?! uit de uitzending: Nieuwe oplichtingstruc: na babbeltruc door telefonische spoofing komen oplichters thuis bij je langs.
Lees meer over deze waarschuwing bij ING.
29-10-2020
Bron: Radar