Het Amerikaanse ministerie van Justitie bekijkt nu manieren om Google enkele van zijn online activiteiten te laten afstoten. Onder de kernactiviteiten van de internetreus vallen onder meer Google Ads, de Google zoekmachine en YouTube. Al met al heeft Google inmiddels 251 producten in de portefeuille, waaronder Gmail, Chrome, Maps, de Play Store en Android.
Daarmee bereikt Google enorm veel gebruikers, momenteel meer dan twee miljard. Vooral de advertentiemarkt legt Google geen windeieren en dat is nu juist waar de Amerikaanse autoriteiten zich zorgen om maken.
Het ministerie van Justitie wil kijken of het internetbedrijf opgebroken kan worden om Google minder dominant te maken. Volgens bronnen tegenover Politico is onder meer Chrome het doelwit. De browser zou een centrale rol spelen in de manier waarop Google-gebruikersgegevens verzamelt en invloed uitoefent op de markt voor zoekmachines.
Cookies
De Chrome-browser, die in 2008 het levenslicht zag, domineert momenteel de Amerikaanse browsermarkt en ligt vaak onder vuur, vanwege de manier waarop Google zoekgegevens verzamelt en deze data vervolgens doorverkoopt aan adverteerders.
Als reactie daarop kondigde Google aan dat cookies in Chrome van derde partijen in de komende jaren geblokkeerd zullen worden. Dit moet de privacy van gebruikers ten goede komen. Cookies volgen gebruikers over meerdere websites en zijn belangrijk voor de advertentiemarkt om hen op maat gemaakte advertenties aan te kunnen bieden.
Boete
De vraag is nu of Google daadwerkelijk zijn machtspositie misbruikt om concurrenten op een afstand te houden. Vorig jaar kreeg het bedrijf al een boete van 1,7 miljard dollar van Europese toezichthouders voor het misbruiken van zijn positie op de advertentiemarkt. Momenteel lopen er nog onderzoeken in Frankrijk, Australië, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland naar soortgelijke praktijken.
Mogelijke kopers
Mocht het Amerikaanse ministerie van Justitie tot de conclusie komen dat Google afstand moet doen van Chrome, dan zal de browser waarschijnlijk verkocht worden. Maar aan wie? Chrome kan mogelijk een nieuwe eigenaar vinden in Samsung. Samsung is één van de grootste smartphonefabrikanten ter wereld, maar de browser die standaard op Samsung-telefoons te vinden is, valt bij velen niet in de smaak.
Ook Microsoft kan wellicht interesse tonen. Eerder dit jaar schakelde Microsoft voor zijn browser al over naar dezelfde engine als Chrome. Een overname van Chrome kan de positie van Microsoft op de desktopbrowsermarkt beduidend versterken.