Zet contactloos betalen met de pinpas aan of (tijdelijk) stop in een paar stappen. Dat kan meestal via de bankieren-app van uw bank.

(Tijdelijk) stopzetten
Contactloos betalen is snel, veilig en hygiënisch. U houdt de pinpas bij de betaalautomaat tot u een piep-geluid hoort en voilà: u hebt betaald. Bij bedragen tot 25 euro hoeft u de pincode niet meer in te toetsen. Vanwege de coronacrisis is dit maximum tijdelijk verhoogd naar 50 euro. Lees meer over contactloos betalen in het artikel ‘Hoe werkt contactloos betalen?’.

Veel bankpassen zijn inmiddels geschikt voor contactloos betalen. Klanten kunnen bij hun baak vaak zelf aangeven of ze de functie aan of uit willen zetten. Dat kan ook tijdelijk, bijvoorbeeld wanneer ze op vakantie gaan. Het aan- en stopzetten werkt per bank anders. Hieronder leggen we voor een aantal grote banken uit hoe het in zijn werk gaat.

Bij ING kan contactloos betalen alleen aan- of stopgezet worden via de website. Daar werkt het als volgt:

  • Ga naar https://www.ing.nl/
  • Klik op de oranje knop met Inloggen.
  • Vul uw gebruikersnaam en wachtwoord in.
  • Klik op Inloggen.
  • Bevestig indien nodig met de ING-app.
  • Klik op de betaalrekening.
  • Klik op het icoon van een tandwiel met daarnaast ‘Beheren’ > Pasbeheer.
  • Klik op Contactloos betalen instellen.
  • Klik op Instellingen wijzigen.
  • Klik bij het onderdeel ‘Contactloos betalen’ op Aan of Uit.
  • Klik op Volgende.
  • U moet de keuze bevestigen via de ING-app. Log hier in, tik op Bevestigen, en voer nogmaals de vijf-cijferige code in.

De bevestiging van uw keuze komt op de computer binnen. Het contactloos betalen is in- of uitgeschakeld.

Het aan- of uitzetten van contactloos betalen kan via de Rabobank-app. Dat gaat zo:

  • Open de Rabobank-app.
  • Log in.
  • Tik onderaan op het tandwiel waar ‘Zelf regelen’ bij staat.
  • Tik op Betaalpas.
  • Tik op het schuifje achter ‘Contactloos betalen aan- of uitzetten’. Het schuifje wordt grijs als de functie is uitgeschakeld en groen wanneer de functie is ingeschakeld.


Bij ABN-Amro zijn alle passen geschikt voor contactloos betalen. Het is niet mogelijk om contactloos betalen uit te zetten via de app of de website. Wilt u liever een pas waarmee u niet contactloos kunt betalen? Dan zal er een nieuwe betaalpas moeten worden aangevraagd. Neem daarvoor contact op met ABN-Amro.

Regiobank

Zet het contactloos betalen zo aan of uit in de Regiobank-app:

  • Open de Regiobank-app.
  • Log in.
  • Tik in de balk onderaan op Instellingen.
  • Tik op Betaalpas(sen).
  • Tik op Contactloos betalen.
  • Tik op het schuifje achter ‘Contactloos betalen’. Bij 'Ja' staat het contactloos betalen aan, bij 'Nee' staat de optie uit.
  • Tik op Opslaan.

Bij ASN Bank gaat het in- en uitschakelen van contactloos betalen als volgt:

  • Open de ASN-app.
  • Log in.
  • Tik in het menu onderin beeld op Instellingen.
  • Tik op ASN Betaalpas.
  • Tik op Contactloos betalen.
  • (Achter 'Limiet contactloos' staat een bedrag. Wilt u alleen dit limiet aanpassen, tik dan onder 'Limiet contactloos' op het gekleurde rondje en beweeg naar links. Het bedrag verandert. Stop op het gewenste bedrag. )
  • Achter 'Contactloos betalen' staat 'Ja' of 'Nee'. Zet dit naar wens op 'Ja' voor wel contactloos betalen en 'Nee' om dit niet te doen.
  • Tik op Opslaan.