Vanaf halverwege dit jaar krijgen eerste generatie Sonos-producten geen updates of nieuwe functies meer. De beslissing komt het bedrijf op heel wat kritiek te staan. Sonos-ceo Patrick Spence biedt zijn excuses aan voor de manier waarop het bedrijf het einde van ondersteuning voor oude Sonos-producten heeft gecommuniceerd.

In zijn verontschuldiging belooft de topman dat Sonos wel nog lange tijd bugfixes en beveiligingsupdates zal blijven leveren voor hun oudste producten.

De eerste generatie Sonos-producten kwam tussen 2006 en 2009 uit. Het gaat onder meer over de originele Zone Players, de Connect en Connect:Amp, de eerste generatie Play:5, de CR200 en de Bridge. Eerder maakten gebruikers zich druk of de apparaten dan op zijn minst nog bugfixes en beveiligingsupdates zouden krijgen.

De topman meldt nu die fixes ‘voor zolang als mogelijk’ te blijven verstrekken, maar nieuwe functies krijgen de producten niet. Als het bedrijf belangrijke problemen niet kan verhelpen, biedt het alternatieven aan, belooft hij. Bovendien werkt Sonos volgens hem aan een manier om systemen op te delen. Dat moet ervoor zorgen dat aan de ene kant moderne Sonos-apparaten samen kunnen werken en updates blijven ontvangen, terwijl aan de andere kant verouderde producten samen blijven functioneren. Sonos maakt op korte termijn meer bekend over deze plannen.

Ook reageert de topman op kritiek op het inruilprogramma en de ‘Recycle Mode’. Met het recycleprogramma kunnen klanten 30 procent korting krijgen op een nieuw Sonos-product als ze producten in die modus zetten. Die modus maakt speakers onklaar en daarna is het niet mogelijk ze weer werkend te krijgen. Volgens Spence was het niet de bedoeling klanten onder druk te zetten om te upgraden.

Bron: AD
27-01-2020