Phishing per post over ING-inloggegevens
Een brief van de ING waarin wordt gevraagd naar gebruikersnaam, wachtwoord én een pinpas, is foute boel. Pas op voor deze phishing per post.
Oplichters proberen met een brief die zogenaamd van de ING is aan inloggegevens en bankpassen te komen. De betaalpas van de ontvanger zou moeten worden vervangen, zo staat in de brief te lezen. Qua uiterlijk lijkt de brief echt van de ING te komen. Maar inhoudelijk is er duidelijk iets niet in de haak. De taalfouten in de brief wijzen erop dat hij niet echt van de bank komt. Bovendien vragen de oplichters naar een wachtwoord en gebruikersnaam. Dit doen banken absoluut nooit. Duidelijk phishing dus.
Wees ook gewaarschuwd bij brieven. Die lijken misschien betrouwbaarder dan e-mails. Juist daarom proberen oplichters zo hun kans te grijpen.
Read more
Foute 'advertenties' in Edge en andere apps
Regelmatig worden we geconfronteerd met bangmakende meldingen die ons proberen over te halen om op een link te klikken zodat het 'aangetroffen' probleem snel wordt opgelost. Neem bijvoorbeeld de MSN-startpagina in Edge die onlangs 'advertenties' toonde waarin de gebruiker werd geïnformeerd dat 'Windows vanwege een beschadiging gerepareerd zou moeten worden'.
02-07-2019
Bron: Menno Schone
zie ook de video op 9:28
Meer lezen klik hier
Read more
Politie: 'Holdingbml-bv.com' is een malafide webshop'
De politie waarschuwt voor de webshop Holdingbml-bv.com van het bedrijf 'Holding BML B.V.'. Op de website worden zowel etenswaren als coronagerelateerde hulpmiddelen aangeboden, maar de kans dat je je bestelling daadwerkelijk ontvangt, is volgens de politie zeer gering.
Verder lezen klik hier
Read more
RIVM waarschuwt voor vals 'NL-Alert'
Opnieuw is er uit naam van het RIVM een vals NL-Alert verstuurd. In verband met het coronavirus biedt het RIVM zogenaamd een beperkt aantal zorgpakketten aan, maar niets is minder waar. Oplichters willen toegang tot je bankgegevens.
Meer lezen Klik hier
Read more
Ziggo-klanten opgelet: Trap er niet in
Een belangrijk bericht voor klanten van kabelbedrijf Ziggo. Internetcriminelen zijn wederom op jacht naar het stelen van inloggegevens en het afhandig maken van geld.
In een zogenaamde phishingmail worden Nederlanders op de hoogte gebracht dat iets mis is gegaan met ‘de laatste sessie bij online service’. Wat dit in praktijk zou betekenen, is onduidelijk. De mail bevat taalfouten en voor de Nederlandse taal onduidelijke termen. Door op een link te klikken, kan deze fictieve fout hersteld worden. Druk echter niet op deze link. Je komt in dat geval terecht op een nagemaakte internetsite van Ziggo.
Meer lezen klik hier
27-09-2019
Read more
Politie waarschuwt voor nepwebshops in elektronica
De politie ziet een forse toename van onlinefraude met fitnessartikelen en elektronica. Waar eerder tijdens de coronacrisis oplichters actief waren met het aanbieden van mondkapjes en handgels zijn het nu halters, loopbanden, trampolines of elektronica die ze op internet te koop zetten. Dat stelt teamleider Gijs van der Linden van het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie in het AD.
Read more
Minste kans op phishing-mails in het weekend
Phishing-mailtjes worden het minst verstuurd op zaterdagen en zondagen, blijkt uit nieuw onderzoek. Op maandagen en dinsdag moet je juist extra oppassen. De kans dat je dan een nepmail ontvangt, is op die dagen het grootst.
05-05-2019
Meer lezen klik hier
Read more
Google-medewerkers luisteren mee
Naast de les “als het product gratis is, ben jij het product” moeten we tegenwoordig ook rekening houden met “gebruik je een stemassistent, dan luistert het bedrijf mee”. Dat blijkt maar weer uit recent onderzoek van VRT. Google-medewerkers luisteren mee naar een deel van de stemopnamen van de Google Assistent, maar is dat erg?
Meer lezen klik hier
20-07-2019
Read more
Hoe herken je nepnieuws?
Je hoort de afgelopen jaren veel over nepnieuws en nepberichten die worden verspreid op social media. Maar hoe herken je zulke nepberichten?
De media hebben er veel over geschreven: nepnieuws. Omdat nepnieuws en nepberichten een behoorlijke invloed kunnen hebben op (het gedrag van) mensen, is het goed te beseffen dat het veel voorkomt op social media als Facebook, Twitter en Instagram. Nog belangrijker is om te weten hoe je het kunt herkennen. De Rijksoverheid heeft er zelfs een hele webpagina aan besteed met verschillende checks die je kunt doen. Wij zetten de belangrijkste daarvan voor je op een rij.
woensdag 13-03-2019
Meer lezen klik hier
Read more
Formjacking: nieuwe vorm van cybercriminaliteit
Internetcriminelen hebben een nieuwe manier gevonden om geld te
verdienen: formjacking. Daarbij worden kwaadaardige codes in formulieren van webwinkels gestopt om de betaalgegevens van klanten te stelen. Dat zegt internet security bedrijf Symantec.
27-02-2019
Meer lezen klik hier
Read more
Hergebruik wachtwoorden liet hackers Ring-camera's overnemen
Videodeurbel-specialist Ring heeft miljoenen klanten een mail gestuurd met daarin het verzoek hun accounts beter te beveiligen. Dit na meerdere verhalen van Ring-gebruikers waarvan de camera's door hackers waren overgenomen.
Een Amerikaans gezin kreeg te maken met zo'n voorval, schrijft The New York Times. Via de microfoon in hun Ring-camera werden zij ineens uitgescholden door iemand die onbevoegd toegang had gekregen. Deze maand zouden er nog minstens drie van dit soort incidenten zijn voorgekomen.
Meer lezen klik hier
(bron Computer Idee)
16-12-2019
Read more
E-mail uit naam van CJIB is nep LET OP
'Bij deze willen wij u mededelen dat u nog een bedrag bij ons heeft openstaan wegens het overtreden van een verkeersvoorschrift, hoewel de betalingstermein reeds is overschreden.' Zo begint een nieuwe valse e-mail die gestuurd is uit naam van het CJIB. Trap er niet in en maak geen geld over!
Je zou op 14 maart 2019 op de autosnelweg 25 km te hard hebben gereden. Hiervoor moet je volgens de mail binnen drie dagen €291,61 voor betalen. Het lijkt misschien een echte mail, maar deze is verstuurd door criminelen. Het CJIB verstuurt nooit boetes of aanmaningen via e-mail.
17-04-2019
Meer lezen klik hier
Bron: CJIB
Read more
Oplichting: Gebeld door Microsoft Helpdesk India
PC Hulplijn is al diverse keren gebeld door gedupeerden die via de telefoon een persoon aan de lijn kregen die zich voorstelde als een Microsoft Helpdesk medewerker. Het bekendste telefoonnummer waar vandaan gebeld wordt is 0014259053074.
Deze scammers waarschuwen, meestal in gebrekkig engels, over fouten of infecties in het systeem zoals malware of spyware. Vervolgens bieden zij aan om op afstand het probleem op te lossen. Als het vertrouwen is gewonnen, proberen ze via "hulp op afstand software" te laten zien wat er mis is. Als ze toegang hebben verkregen worden er virussen geplaatst, windows bestanden verwijderd, of er wordt een wachtwoord gezet op de computer waarna het slachtoffer niet meer kan inloggen.
Update: Sinds Juni 2017 krijgen we berichten dat er door deze Indiaase oplichters met een Nederlands kengetal wordt gebeld. Wees dus extra op je hoede. Één van de nummers wat nu bekend is: 023 - 5858579
Oplichting uit naam van Microsoft helpdesk India
15-04-2019
Meer lezen klik hier
Bron: PCh
Read more
Gouden tijden voor nepmails dankzij coronavirus
Antibacteriële betaalpassen in verband met corona? Nee, natuurlijk niet: de mails daarover zijn nep.
Het advies voor alle mails is: doe er niets mee. Laat u nooit verleiden tot het doorgeven van uw bankgegevens.
Read more
Kan je een Word document beveiligen met een wachtwoord?
je kunt een document beveiligen bij het opslaan, maar kun je die beveiliging ook bekrachtigen met een wachtwoord?
Ja, dat kan. Start Word, maak een nieuw document aan. Klik op het menu Bestand. Klik op Info. Klik op de knop Document beveiligen. Klik op Versleutelen met wachtwoord. Typ uw wachtwoord en klik op OK. Typ nogmaals uw wachtwoord en klik op OK. Uw document is nu beveiligd.
11-09-2019
Voor de instruktie staps gewijs klik hier
Read more
Van directeuren tot schoonmakers, allemaal trappen ze in de trucs van cybercriminelen
‘Maak even 1 cent over via deze link, dan weet ik wie je bent en dat ik je kan vertrouwen.’ In de eerste helft van dit jaar trapten zeker 375 mensen in deze truc met een valse Tikkie-app van een stel oplichters uit Groningen.
Cybercriminelen maken handig gebruik van de populariteit van WhatsApp, de betaal-app Tikkie en verkoopplatform Marktplaats. Ze werken met zulke professionele nepsites, dat de een na de ander zonder dat hij het door heeft inloggegevens van zijn bankrekening afgeeft.
07-09-2019
Meer lezen klik hier
Read more
Spionage mogelijk op iPhone, Android en Windows. Wat nu?
Nadat Google vorige week bekend maakte dat er spionagemogelijkheden zijn op de iPhone, blijkt nu volgens Forbes dat Android-telefoons en Windows-computers ook kwetsbaar zijn. Deze spionage is mogelijk gemaakt door het installeren van zogeheten malware op apparaten met deze besturingssystemen. Wat betekent dit nu voor jou? Eerder dit jaar onthulde Google dat er een kleine collectie van gehackte websites waren ontdekt die malafide software verspreiden. Bij het openen van deze websites wordt er automatisch een stukje malafide software op het toestel geïnstalleerd.
04-09-2019
Meer lezen klik hier
Read more
Trap niet in nepmail over belastingteruggave
Heb jij een mail van de fiscus gekregen over de belastingteruggave? Vul dan vooral niet het formulier in die via een link in deze mail wordt verstuurd. Als je dit wel doet, geef je de afzender toegang tot jouw DigiD-gegevens. Dit meldt de Fraudehelpdesk.
15-03-2019
Meer lezen klik hier
Read more
Uw nieuwe betaalpas staat klaar
Let op uw mailbox voor deze mail !!!
Dit is weer eens een valse mail afkomstig in dit geval va www.cbmilton.com op deze site kunt u al uw gegeven invullen waarna de criminelen uw bank plunderen. Wij hebben uit voorzorg de link naar de website onklaar gemaakt zodat u het niet kan aanklikken.
05-03-2019
Meer lezen klik hier
Read more
Bijna 900.000 Nederlanders gebruiken nooit internet
Van de mensen boven de 12 jaar in Nederland zegt 6 procent nooit internet te gebruiken. Dat zijn ongeveer 886.000 mensen.
In 2012 gaf nog 10 procent van de mensen aan geen internet te gebruiken. Van de mensen die wel internet gebruiken, doet de overgrote meerderheid dat (bijna) dagelijks.
De opvallendste factoren bij het gebruiken of juist niet gebruiken van internet zijn leeftijd, opleiding en geslacht. Zo zijn laagopgeleiden minder vaak online dan hoogopgeleiden.
Als verklaring om geen internet te gebruiken geven mensen op: geen interesse, geen mogelijkheden of geen kennis en vaardigheden om online te gaan. 15 procent van de ondervraagden noemt privacy en kosten van goede apparatuur als reden om geen gebruik te maken van het internet.
Read more